Community and Health Education
جامعه و آموزش بهداشت
Background and Aim: Folic acid is one of the essential and important vitamins for women in fertility ages specially on prepregnancy and pregnancy periods. Several studies showed that acid folic Play role in prevention of fetus abnormalities specially neural tube defects, anemia in pregnant women, cardiovascular diseases and some cancers. This study was done to determine whether education effect on knowledge and utilization of folic acid" in women referring to Khoy city health centers.Material and Methods: This is a quasi experimental study that was accomplished in Khoy city Health centers. In this study we selected 126 women in fertility period that were referred to Health centers. Samples were chosen in non random sampling method (convenient). Data was collected with a questionnaire through interviews. This study was accomplished in two phases pre and post test. After pretest we teached case group through face to face method. The data were analyzed by SPSS. Descriptive statistic chi-square test and t test were used.Results: Results showed that there was a significant difference in knowledge level
زمینه و هدف : اسید فولیک یکی از ویتامین های ضروری و مهم برای سنین باروری زنان بخصوص در دوران قبل از بارداری و طی این دوران می باشد . تحقیقات متعددی نقش اسید فولیک را در پیشگیری از بروز ناهنجاری های جنینی بخصوص نقایص لوله عصبی و کم خونی شایع بخصوص در زنان حامله ، شیرده و زنان کشورهای در حال توسعه است . روش تحقیق : در این مطالعه نیمه تجربی ، 126 نفر خانم متأهل در سن باروری (15 تا 45 سال) از مراجعه به واحدهای بهداشت مادر و کودک و تنظیم خانواده مراکز بهداشتی خوی که شرایط مورد نظر برای شرکت در پژوهش را دارا بودند ، به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند . این پژوهش در دو مرحله انجام گرفت . ابزار گرد آوری اطلاعات در یک جلسه آموزش چهره به چهره به مدت 15 دقیقه شرکت کردند و دو هفته بعد همان پرسشنامه توسط پژوهشگر تکمیل گردید . جهت تجزیه و تحلیل داده ها ، از نرم افزار spss و روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید . یافته ها : در این مطالعه اختلاف آماری در سطح آگاهی واحدهای مورد مطالعه قبل و بعد از آموزش و میزان بکارگیری قبل و بعد از آموزش وجود داشت 001/0 p< . آموزش در افزایش آگاهی واحدهای مورد پژوهش با میزان تحصیلات ابتدایی (31%) و دارای همسر با تحصیلات ابتدایی و راهنمایی (8/27%) بیشترین تأثیر را داشت ؛ هم چنین ارتباط معنی داری در افزایش بکارگیری اسید فولیک توسط واحدهای مورد پژوهش با مشخصات فردی وجود نداشت . نتیجه گیری : با توجه به نتایج پژوهش ، سطح آگاهی و بکارگیری مکمل اسید فولیک بعد از آموزش افزایش یافت که این امر گویای اهمیت آموزش بهداشت و نقش مهمّی است که کارکنان بهداشتی در ارتقای سلامت جامعه دارند ؛ بنابراین پیشنهاد می شود با آموزش های مداوم جامع به زنان سنین باروری ، آن ها را از اهمیت مصرف مکمل اسید فولیک و فواید آن آگاه کرد .
Subject: Community and Health Education , جامعه و آموزش بهداشت
Show full item record
contributor author | A . Hasanpoor Dehkordi | En |
contributor author | H. Motaarefi | En |
contributor author | M. Ghanad Kaafi | En |
date accessioned | 2019-09-28T06:35:06Z | |
date available | 2019-09-28T06:35:06Z | |
date issued | 2006 | |
identifier other | A-10-186-8.pdf | |
identifier uri | http://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/4885 | |
description abstract | Background and Aim: Folic acid is one of the essential and important vitamins for women in fertility ages specially on prepregnancy and pregnancy periods. Several studies showed that acid folic Play role in prevention of fetus abnormalities specially neural tube defects, anemia in pregnant women, cardiovascular diseases and some cancers. This study was done to determine whether education effect on knowledge and utilization of folic acid" in women referring to Khoy city health centers.Material and Methods: This is a quasi experimental study that was accomplished in Khoy city Health centers. In this study we selected 126 women in fertility period that were referred to Health centers. Samples were chosen in non random sampling method (convenient). Data was collected with a questionnaire through interviews. This study was accomplished in two phases pre and post test. After pretest we teached case group through face to face method. The data were analyzed by SPSS. Descriptive statistic chi-square test and t test were used.Results: Results showed that there was a significant difference in knowledge level | En |
description abstract | زمینه و هدف : اسید فولیک یکی از ویتامین های ضروری و مهم برای سنین باروری زنان بخصوص در دوران قبل از بارداری و طی این دوران می باشد . تحقیقات متعددی نقش اسید فولیک را در پیشگیری از بروز ناهنجاری های جنینی بخصوص نقایص لوله عصبی و کم خونی شایع بخصوص در زنان حامله ، شیرده و زنان کشورهای در حال توسعه است . روش تحقیق : در این مطالعه نیمه تجربی ، 126 نفر خانم متأهل در سن باروری (15 تا 45 سال) از مراجعه به واحدهای بهداشت مادر و کودک و تنظیم خانواده مراکز بهداشتی خوی که شرایط مورد نظر برای شرکت در پژوهش را دارا بودند ، به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند . این پژوهش در دو مرحله انجام گرفت . ابزار گرد آوری اطلاعات در یک جلسه آموزش چهره به چهره به مدت 15 دقیقه شرکت کردند و دو هفته بعد همان پرسشنامه توسط پژوهشگر تکمیل گردید . جهت تجزیه و تحلیل داده ها ، از نرم افزار spss و روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید . یافته ها : در این مطالعه اختلاف آماری در سطح آگاهی واحدهای مورد مطالعه قبل و بعد از آموزش و میزان بکارگیری قبل و بعد از آموزش وجود داشت 001/0 p< . آموزش در افزایش آگاهی واحدهای مورد پژوهش با میزان تحصیلات ابتدایی (31%) و دارای همسر با تحصیلات ابتدایی و راهنمایی (8/27%) بیشترین تأثیر را داشت ؛ هم چنین ارتباط معنی داری در افزایش بکارگیری اسید فولیک توسط واحدهای مورد پژوهش با مشخصات فردی وجود نداشت . نتیجه گیری : با توجه به نتایج پژوهش ، سطح آگاهی و بکارگیری مکمل اسید فولیک بعد از آموزش افزایش یافت که این امر گویای اهمیت آموزش بهداشت و نقش مهمّی است که کارکنان بهداشتی در ارتقای سلامت جامعه دارند ؛ بنابراین پیشنهاد می شود با آموزش های مداوم جامع به زنان سنین باروری ، آن ها را از اهمیت مصرف مکمل اسید فولیک و فواید آن آگاه کرد . | Fa |
subject | Community and Health Education | En |
subject | جامعه و آموزش بهداشت | Fa |
title | Community and Health Education | En |
title | جامعه و آموزش بهداشت | Fa |
type | Journal Paper | |
journal title | Modern Care Journal | |
journal issue | 1 | |
journal volume | 3 | |
contenttype | Fulltext | |
article type | Experimental | En |
article type | مداخله ای | Fa |
journal number | 9 | |
subject keywords | Education | |
subject keywords | Folic acid | |
subject keywords | Fertile women | |
subject keywords | آموزش | fa |
subject keywords | آگاهی | fa |
subject keywords | اسید فولیک | fa |
subject keywords | زنان سنین باروری | fa |
author mail | Ali_ 2762002@yahoo.com | Fa |
author affiliation | Shahr-e-Kord University of Medical Sciences. Shahr-e-Kord, Iran | En |
author affiliation | دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد | Fa |
author fname | علی | Fa |
author lname | حسن پور دهکردی | Fa |
author corresponding | A. Hasanpoor Dehkordi | |
tree | Modern Care Journal:;2006:;Volume ( 03 ):;issue: 01 | |
author Farsi | علی حسن پور دهکردی | |
author Farsi | حسین متعارفی | |
author Farsi | ملک ناز قناد کافی |